අග්නි සංකල්පය
අග්නි හෙවත් ගින්නෙහි ආරම්භය විශ්වයේ ආරම්භය තරමට ම පැරණි ය. ගින්න මනුෂ්යයා විසින් උපක්රමශීලීව ලබාගත් කෘතීම නොවන දෙයකි. ආදි මානවයාගේ විවිධ කාර්යන් උදෙසා අග්නි හෙවත් ගින්න ක්රමයෙන් යොදා ගැනුණි. ආහාර පිසිම, ශීතලෙන් මිදීම, සන්තර්පණය වීම හා සතුරන් මෙන් හා වන සතුන් පළවා හැරීම වැනි කාර්යයන්හිදී ගින්න ප්රයෝජනවත් විය. ගින්න ක්රමයෙන් දේවත්වයට නැංවීම සඳහා පැරැන්නන් උත්සහ දැරූ බව පෙනේ. ඍග්වේදයේ අග්නි සුක්ත මේ පිළිබඳ පැරණිතම සාධකය වේ. අග්නි පිළිබඳ අදහස් ක්රමයෙන් සංවර්ධනය වී ගිය ආකාරය පසුකාලීන භාරතීය සාහිත්යයෙන් පැහැදිලි වේ. අග්නි වෙත සිදු කැරුණු සුක්ත 15 කට අධික සංඛ්යාවක් ඍග්වේදයේ ඇත.
බුදුන් වහන්සේ ගින්න උපමා වශයෙන් ගෙන ධර්ම දේශනා කළ අවස්ථා දැක්වේ. හින්දු සම්ප්රදායය තුල මෙන් අග්නි සංකල්ප තේමා කොටගත් නිර්මාණ බෞද්ධ සම්ප්රදායය තුල මුල් බැස ගෙන නොමැති බව යි. වෙනත් ආගම්වල ද විවිධ කාර්යන් සඳහා අග්නි යොදාගෙන ඇත. ලෝකයේ විවිධ රටවල ප්රාථමික සමාජ අතර මෙන් ම ශිෂ්ටාචාරයෙන් දියුණු යැයි සම්මත සමාජවල ද ගින්නට විශේෂ ස්ථානයක් හිමි ව ඇත. ලංකාවේ පැවැත්වෙන ආගමික හා ජාතික චාරිත්ර, පුදපුජා හා අහිචර විධි ආශ්රය කොටගෙන අග්නි භාවිතය සිදු ව ඇත. ලාංකික බුදුසමයෙන් ගින්න දේවත්වයක් නැංවීමක් ගැන තොරතුරු හෙළි නොවේ.
පැරණි බෞද්ධ මුලාශ්රයන්හි අග්නි දේව සංකල්පය පිළිබඳ සාධනීය ආකල්පයකින් සටහන් නො වන නමුත් පසුකාලීන බෞද්ධ සම්ප්රදායය බ්රාහ්මණික අදහස් විෂයෙහි දැඩි ප්රත්යක්ෂ බවක්ද නොදක්වයි. හින්දු සංකල්පය බෞද්ධ ඇසින් විවරණය කිරීමට බෞද්ධ දර්ශනය සමත් වූ ආකාරයත් හැරුණු විට බයිබලයේ පැරණි තෙස්තමේන්තුවට අනුව දෙවියන් වහන්සේ ගින්නෙන් මැවුම්කරුවා ලෙස ක්රිස්තු භක්තිකින් විසින් හදුන්වා ඇත. හින්දු යාග වලට සමාන සංසිද්ධී එහි දී දැකගත හැකි වන බැවින් අග්නි සංකල්පය බයිබල දෘෂ්ටියට ගැලපෙන පරිදි හසුරුවා ඇත. ඉස්ලාම් ආගමික න්යායට අනුව අග්නි මාර්ගයෙන් අල්ලා දෙවියන් කැඳවීමක් සඳහන් ව ඇති බැවින් අග්නි දේවත්වයට නගා තිබේ. මෙම ආගමවල අග්නි දෙවියන් හා මනුෂ්යයන් සම්බන්ධ කැරෙන මාධ්යයක් ලෙස සංස්කෘතිය හදුනා ගැනීමට පුළුවනි.
විවිධ රටවල ජන දිවිය හා සම්බන්ධ අග්නි චාරිත්ර විධි හඳුනා ගැනිමට පුළුවනි. මිනිසාගේ උපතේ සිට මරණය දක්වා විවිධ ජීවන අවස්ථාවල කාර්යයන් සඵල කරගැනීම පිණිස විවිධ වූ චාරිත්ර වාරිත්ර සංස්කෘතියේ මධ්යගත සංකල්පයන් ලෙස මානව විද්යාඥායන් විසින් හදුන්වා දී තිබේ. මෙම චාරිත්ර විධි අතර අග්නි ප්රමුඛතවක් දක්වා ඇත.
No comments:
Post a Comment